27 november

27 november 2019 - Gorée, Senegal

Thank you. I am fine... How are you?

Vandaag hebben we bij heel verschillende operaties gestaan.

Op OR 2 ( stond Ineke) was het weer hernia-dag. Het programma was dus niet zo opwindend, maar de sfeer was uitstekend. Trouwens, we zijn nog geen mopperende of chagrijnige mensen tegengekomen überhaupt. De 2 chirurgen op leeftijd uit Australië en Amerika maakten grapjes en geen drukte over de voortgang van het programma.

Op OR 3 ( stond Anita) was heel andere chirurgie. Hier werkten 2 Max fax chirurgen samen met dr. Parker ( die zijn hele leven al aan boord van Mercy Ships is) om een jongen van 20 jaar te verlossen van een enorme tumor uitgaande van zijn onderkaak. De halve onderkaak en een groot deel van z’n gezicht is verwijderd en met een lattisimus dorsi-lap ( spier van de zijkant van de rug) opgevuld. In latere instantie gaan ze de kaak reconstrueren met een rib of fibula( bot onderbeen). Deze tumoren gaan uit van de cellen die ook je tanden opbouwen.

De inleiding van de patiënt begon om 8.00 uur, patiënt kreeg eerst een tracheostoma alle andere voorbereidingen als lijnen inbrengen, catheter, huiddesinfectie en het in de juiste houding leggen van de patiënt.De operatie begon echt, pas om 11.45 uur🙄dat kan mijn inziens sneller😊maar we passen ons natuurlijk aan!

Ter wijl wij nu op het dek zitten met een kop Starbuckscappuchino en zicht op een voetbalwedstrijd op het Dock, is de dienstdoende ploeg nog bezig met deze operatie.

Na het diner zijn we naar een lezing van de orthopeed dr. Frank geweest, die extreme bijzondere afwijkingen en behandelingen daarvan liet zien. Vooral de filmpjes van de kinderen voor de operatie en na het gips waren aangrijpend. Er was zelfs een jongen die horizontaal liep als een spin met z’n voeten er anders om aan. De orthopeed vertelde dat er in de boeken geen beschrijving te vinden was van de operatietechniek. In de loop van de jaren is hij er achter gekomen wat werkt en wat niet. En ook waar hij niet aan moet beginnen, omdat het geen zin heeft.

kortom weer voldoende indrukken opgedaan, vanavond maar  weer op tijd naar bed😴

1. Ida:
    27 november 2019
    Geweldige ervaring om dingen te zien die je in onze regio niet gauw zult tegenkomen (behalve dan die hernia's 😜)
    Slaap lekker met al die indrukken en morgen weer zo'n mooie, zinvolle dag 😘
  2. Gerdien:
    Mooi verhaal weer! Dank!
    En....hěnigan
  3. Anne-Marie:
    27 november 2019
    Volgens mij heel veel indrukken en bijzonder!
    Leuk om de verhalen te lezen. 😘😘
  4. Anneke:
    28 november 2019
    Fijn dat jullie , je werk zo goed kunnen inzetten. Succes!
  5. Marja:
    28 november 2019
    Fijn om zo een indruk van jullie mooie werk te krijgen. Veel succes!
  6. Anja:
    28 november 2019
    Erg leuk om deze indrukwekkende ervaringen te mogen lezen!
    Nog heel (werk)plezier en succes.
  7. Aafke:
    Succes tante Ineke! :-)
  8. Tante Anna en Oom Herman ten Hove:
    28 november 2019
    Het lijkt ons heel erg interessant en leuk. We wensen jullie veel succes en plezier.
  9. Yvonne Olde Monnikhof:
    28 november 2019
    Anita, niet overal werken ze zo efficiënt als bij ‘t Ocon😉
    Wat een heftige ingreep zeg, ik hoop op een goede afloop voor de jongen!🍀
    Wat een ervaring weer..... knap wat jullie doen,
    Geniet nog een paar daagjes, groetjes
  10. Diana:
    28 november 2019
    Dat was wel weer indrukwekkend zowel wat tijd als ingreep. Succes denk aan jullie.