4 december

4 december 2019 - Gorée, Senegal

Tot mijn verbazing was ik (Anita) vandaag een dag vrij. Dit was mijn kans om eens achter de deur te kijken bij de opname en bij de fysiotherapie. Bij de opname heb ik meegekeken bij een patiënt die morgen geopereerd wordt. De opname wordt gedaan door een verpleegkundige samen met een translater. Dit is nog niet makkelijk omdat het heel belangrijk is dat de vertaler de vragen van de verpleegkundige goed doorgeeft aan de patient en de antwoorden die de patiënt hierop geeft. Met name met betrekking tot medicatie, allergieën en eventuele ziektegeschiedenis. Zo n opname duurt toch al gauw 3 kwartier.

Vanmiddag ben ik met een groepje op pad geweest naar een project van mercy ministrie. Een kinderopvang geleid door een Zwitserse mevrouw Brigitte die daar al 6 jaar de kids uit de omliggende sloppenwijk opvangt in een huis omringd met een dikke muur en een ijzeren poort. De kinderen kunnen hier kind zijn, lekker knutselen en spelen. De foto’s komen morgen.

Voor mij ( Ineke) begon de dag met een lezing van dr. Cherian, een anaesthist. Het ging over de moeilijkheden bij de intubatie. Hij had het o.a. over THRIVE en pre-operatieve endoscopie van de larynx. Het was voor iedereen, maar het was wel heel specialistisch.

Op de OK mocht ik vandaag bij orthopedie staan. Eerst waren er twee kinderen met een klompvoet, waarbij de achillespees gedeeltelijk doorgenomen werd, zodat vervolgens de voet in een betere stand ingegipst  kon worden. De derde patiënt kwam in een rolstoel aan, omdat zijn ene onderbeen in zo’n rare stand stond dat hij maar moeilijk kon lopen. Heel knap hoe de orthopeden ook dit been weer in een redelijke stand kregen.

Om 18 uur was er een verhaal van de Mercyshipdokter over zijn missies in Irak. Wel interessant om te zien hoe zo’n militaire basis is opgebouwd. Hij was hoofd van de medische staf en zorgde er ook voor dat slachtoffers opgehaald en gerepatrieerd werden.

Omdat het 4 december is mogen we onze schoen zetten.... 👟👠👞👡 De pepernoten hebben we zondag al helpen inpakken. RaRa, wat zou er in zitten morgen.

Wat zie je op de foto met 😷 ?

1. Marja:
    5 december 2019
    Mooie invulling van jullie (vrije) dag en heel gevarieerd! Dankbaar werk ook, wanneer je de resultaten ziet. De Senegalese variatie van teenslippers benadrukt onze welvaart!
    Op deze koude dag wordt hier Sint gevierd en hebben jullie pepernoten in je schoen gehad?! Hart.Gr.
  2. Annet:
    Haha bijzondere teenslippers
    Weer een mooi verhaal van beiden
    Jullie beleven weer van alles
    Morgen alweer jullie laatste dag
    In ieder geval prachtige en zinvolle tijd gehad
  3. Geeske:
    5 december 2019
    Leuk om te zien hoe jullie floreren !! Geniet er nog even van, voor je het weet zien jullie mij weer !!